Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 57.

Hallo!

Februari alweer. Times flies when you're having fun. Ik denk erover om een ​​extra nieuwsblog te maken over de nieuwe dingen die uit Neurenberg komen. Houd de blogpagina in de gaten. Klik hier voor de nieuwsblog.

Ik heb gewerkt aan de dekaccessoires van Fram. Zoals eerder gezegd, het is een mix van voorgevormde houten en metalen onderdelen, houten strips en messing draad. Soms lastig en prutswerk, maar het ziet er allemaal best goed uit, ook al zeg ik het zelf.

Als je je mijn café nog herinnert, deed ik een klein experiment met melkglas (ik heb het vermeld in blog 38): ofwel het transparante plastic lichtjes schuren, ofwel matte vernis over airbrushen. Deze kit heeft ook een paar onderdelen waar melkglas nodig is. De instructies zeggen dat je het moet schuren. Mijn ervaring heeft me dus geleerd dat vernissen beter werkt, dus dat heb ik gedaan. Het is niet goed te zien op de foto, maar hier is het in actie:

Het rooster dat u links ziet, is gemaakt van voorgevormde houten onderdelen. Je maakt het juiste aantal vierkantjes en snijdt vervolgens af wat te veel is.
De achterkant van dat rooster zal het stuurwiel van het schip vasthouden, verbonden met kettingen aan de roerpen. Maar één van de metalen onderdelen (M15) was slecht gegoten, met de helft van het tandwiel ontbrekend:
Van wat ik hoor en lees over OcCre, zijn ze erg klantvriendelijk wat betreft ontbrekende of kapotte onderdelen (door een fout van hun kant of van jou). Op hun website staat een formulier waar je reserveonderdelen kunt aanvragen. Ik kreeg meteen een e-mail terug waarin stond dat ze binnen 5-10 dagen een vervanging zouden sturen. Laten we eens kijken hoe dat gaat!
Er moeten drie touw aanhechtingen worden gemaakt van koperdraad en ooghaken. Gelukkig biedt OcCre een 1:1-plattegrond van het dek en een paar stukken die gemaakt moeten worden. Het was toch moeilijk om deze te maken. Hier is een foto van de stukken, de sjabloon en een voltooid onderdeel:
Op de volgende foto zie je er twee op het dek:
De schoorsteen bestaat uit een houten staaf en vier metalen banden eromheen gewikkeld. Ik moest het dikke messing voor de banden annealen, omdat ze niet gemakkelijk plooien. Ik dacht eraan om de bovenkant enigszins uit te boren om de indruk te wekken dat het hol is, maar ik vertrouw er niet echt op dat het hout niet gaat splinteren... De trappen en deurkozijnen zijn van voorgevormd hout en houten strips. De deuren zelf zijn photo-etch messing.
Dat is het zo'n beetje voor het dek. Hier zijn twee foto's om je een overzicht te geven.
Eerst de voorkant:
En de achterkant:
Alle ventilators zijn metalen onderdelen. Ik schuur ze met mijn Dremel om de mallijnen te verzachten/verwijderen en spuit ze vervolgens met Vallejo witte primer. De OcCre-verfjes zijn perfect voor hout, maar ik vind ze niet goed voor metaal. De primer penselen geeft geen mooi resultaat, dus een snelle spray is veel gemakkelijker, sneller en schoner. Ik hoef ze alleen maar een extra laagje OcCre wit te geven om ze een beetje te laten glanzen.
Dit soort ventilatieopeningen worden trouwens 'doradeboxes' (geen Nederlandstalige wikipagina, helaas) genoemd en zijn ontworpen om lucht in het interieur van een schip te laten, maar water buiten te houden. Je leert elke dag iets nieuws tijdens het modelbouwen. :-)
Nu de dekinrichting bijna klaar is, is het tijd om naar de masten te kijken. Deze krijg je als lange houten staven, die je op maat moet zagen en vervolgens op vorm moet schuren.  OcCre biedt hiervoor 1:1 tekeningen van alle masten. Dit is iets wat ik absoluut niet gewend ben te doen. Ik ben begonnen aan een deel van de boegspriet. Deze zou geleidelijk moeten taps toelopen van de volledige breedte naar een kleinere diameter. Ik ben er echter in geslaagd om hem een ​​merkbare stap te geven in de laatste millimeter of zo... Ik zal op het internet wat tips moeten opzoeken over hoe ik dit op een betere manier kan doen.
Wordt vervolgd...
Tot volgende week!

 

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.