Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 38.
Share
Groeten op deze dinsdagmorgen!
Laat er ons meteen invliegen.
Er zijn ramen! Ik ben erin geslaagd om alle frames aan het transparante plastiek te lijmen, dit uit te snijden en te installeren in de gevels. Het 'glas' is een beetje gekrast tijdens dit proces, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat. Hier is het café:
En het grijze huis:
De middenposten moeten nog geplakt worden en de kleuren wat opgeschoond. De verf is op bepaalde plaatsen wat afgeschilferd door het schuren om de stukken passend te maken.
Voor de grote caféruit wou ik niet een volledige doorschijnende glasplaat, maar één die half van melkglas is gemaakt. Op een stukje overschot heb ik geprobeerd om dit effect uit te proberen, enerzijds door lichtjes te schuren met 1000-korrel schuurpapier, anderzijds door matte vernis aan te brengen. Het vernis zag er veel properder uit, dus dat heb ik gekozen. Het voorgesneden stukje glas heb ik meegenomen naar huis, afgeplakt met tape en ge-airbrushed met Vallejo matt varnish. Dit is het resultaat:
Dit zit nog niet vast. Het moet aan de binnenkant geplakt worden, en dan gesandwiched tussen stukjes hout.
Van hout gesproken: ik ben begonnen met de deur van het grijze huis. Deze is in zwart geprimed, kreeg dan een paar laagjes beige en dan behandeld met mijn favoriete houteffect methode: olieverf (Raw Umber in dit geval), losjes aangebracht en dan weggeveegd in één richting met oorstokjes om een nerfeffect te krijgen.
Zoals gewoonlijk met olieverf duurt het even voordat dit droog is, dus de andere kant kan ik pas schilderen ergens later deze week. De deuren van het café hebben optioneel glasvlakken. Ik ga proberen om dit proper in mekaar te steken, maar als het er niet goed uit ziet, heb ik altijd de keuze om massief houten deuren te gebruiken. We zien wel.
Wat de Sea Harrier betreft: de vleugels zouden klaar moeten zijn. Ik was aan het werken aan de voorkant toen de achterkant terug open sprong, dus dat moest eerst terug gelijmd worden. De voegen zijn gevuld, maar hebben misschien nog een tweede behandeling met Plastic Putty nodig. Flaps en rolroeren zijn gefixt en de staart zit ook vast.
De horizontale stabilisators moeten een neerwaartse hoek krijgen. Ze zitten vast aan platen die een grote pin hebben voor de connectie met de romp, maar de vlakken zelf hebben maar een lichte aanhechting aan die platen. Het heeft wat gepruts nodig om de hoek juist te krijgen, maar uiteindelijk ben ik er wel geslaagd, denk ik.
Dan ten laatste heb ik de lading in mekaar gestoken. Twee Sidewinders en twee brandstoftanks (plus de twee kanonnen) waren de standaardlading boven de Falklands voor de SHAR, dus dat is wat ik gemaakt heb. Je ziet dat de voeg op de tanks geschuurd is, dus hier ga ik de paneellijnen opnieuw moeten inkerven.
Ik ben weer bijna op het punt gekomen waar ik het hele geval mee naar huis moet nemen om te schilderen. De paintshop begint weer vol te lopen. :-)
Dus deze week: de laatste dingen voor de Sea Harrier, en deuren!
Ik ben ook bezig met een oude Matchbox doos voor een klant. Het is er één uit 1987 en je kan mooi zien hoe ver plastiek bouwdozen geëvolueerd zijn in de laatste 37 jaar...
Dat is het. Tot volgende week!