Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 97.
Share
Hallo!
Ik was vergeten dat de 11e een feestdag is, dus de blog is een dag te laat. Maar! Beter laat dan nooit. :-)
Eerst de McLaren: ik heb een glanslaagje aangebracht en de decals aangebracht:
De Tabu decals worden niet met instructies geleverd, dus moest ik foto's van de echte auto opzoeken en/of deze vergelijken met de Tamiya-instructies voor de locaties.
Er moeten nog wat decals worden aangebracht op de witte hoofdsteun/luchtinlaat achter de bestuurdersstoel en dan gaat er een finale glanslaag eroverheen. Ook de achteruitkijkspiegels moeten nog worden gemonteerd.
Het laatste wat ik nog moet doen, zal wat lastig zijn. Er is een kleine voorruit die een zwart geverfd 'frame' nodig heeft aan de binnenkant van het doorzichtige plastic. Het probleem is dat er geen enkele aanwijzing is waar dit moet komen, geen gegoten lijn om te volgen. Het gaat een vaste hand vereisen en zorgvuldig schilderen om dit naar mijn tevredenheid te realiseren... Wordt vervolgd.
De Bergepanther dan. Ik heb een laag donkergeel over de romp gespoten, waarbij ik de bovenbouw heb vermeden. Vervolgens hebben deze en de spade een laag 'worn effect' van AK gekregen. Ik geef de voorkeur aan 'Scratches Effects' van Ammo, maar die was op.
Eenmaal droog, breng je nog een laag donkergeel aan. Na ongeveer 10 minuten droogtijd kun je de verf gaan beschadigen. Dit wordt nog steeds vaak de 'haarlaktechniek' genoemd, omdat je dit met een spuitbus haarlak kunt doen, met als bijkomend voordeel dat je model ook nog eens lekker ruikt. :-)
Tegenwoordig heeft bijna elke fabrikant van verweringsmaterialen een soort chippingproduct. Het is iets duurder dan haarlak, maar het is verkrijgbaar in verschillende gradaties, waardoor je meer controle hebt over het effect. Ammo heeft er twee: de eerder genoemde 'Scratches' en een 'Heavy Chipping' om grotere plekken beschadigde verf te creëren.
Met wat water en een eerste kras wordt de vloeistof eronder 'geactiveerd' en die neemt een deel van de bovenliggende verf mee. Met verschillende groottes en hardtes van gereedschap kun je zeer realistische krassen maken. Hier is het resultaat op het platform:
Ik heb me wat meer geconcentreerd op de lijnen die de zijkanten van de luiken voorstellen. Op sommige plekken zie je duidelijk het houteffect erdoorheen piepen.
Bij het gebruik van vloeistoffen met kraseffecten moet je goed opletten hoe het opdroogt. Ik liet een deel van de vloeistof in druppels opdrogen, en toen ik de verf eraf wreef, kreeg ik een soort 'luipaardvlekken'-effect:
De zijkanten krijgen nog twee extra kleuren camouflage, dus dit zal sowieso grotendeels bedekt zijn, maar het is iets om in gedachten te houden.
De spade kreeg een vergelijkbare behandeling. Ik ben ervan uit gegaan dat deze geen rode primer kreeg, dus de basislaag is staal. De binnenkant blijft gewoon donkergeel:
Blijkbaar was de buitenkant samen met de rest van de tank gecamoufleerd, dus heb ik daar veel meer verf verwijderd:
Tijdens het chippen kwam ik tot aan de witte primer (en moest ik sommige plekken opnieuw schilderen). 'Heavy Chipping'-vloeistof zou hier beter op zijn plaats zijn geweest...
Ik ga de haarlakmethode nog twee keer herhalen voor de camouflagekleuren bruin en groen, maar dan veel subtieler. Ik moet me hiervoor echt beperken tot fijne krasjes.
Ten slotte de Buckeye. Ik schuurde de vuller op de voorruit glad:
Vervolgens heb ik de cockpitkap tijdelijk vastgezet met tape en vloeibare masking:
Klaar voor verf! De Griekse Buckeyes waren geschilderd in vierkleurencamouflage (grijze onderkant, beige-bruin en twee kleuren groen op de bovenkant), en ik ga proberen een lichte post-schaduw te gebruiken. Dit is een speciale beschildering, dus ik moet het relatief proper houden.
Dat is alles.
Tot volgende week!






