Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 9.

Hallo en welkom in een nieuwe week!

Wat heb ik allemaal gedaan vorige week?

Qua Mercedes is er niet veel gewijzigd. Ik ben er niet in geslaagd om veel vooruitgang te boeken en begin een gezonde bewondering te kweken voor automodelbouwers. Mijn verflaagje was mooi en glad, maar ik heb het verbrod door teveel GX-100 te spuiten. Die glanzende vernis heeft veel verdunning nodig. Wanneer je het dan te dik spuit, gaat de verdunner reageren met de verflaag en deze begint uit te lopen. Waardoor mijn Mercedes dak plots zonder de helft van zijn verf zat. Dus: resprays (alweer!). Eén dezer dagen zal het mij lukken!

San Francisco kabeltram!


Ik heb het dak (waarvan ik dacht dat het mooi glad geschuurd was) geverfd en onder die verflaag verschenen plots al de putjes en strepen. Mijn goed-genoeg-itis kwam terug opzetten, tot iemand mij wees op die putjes. Dus heb ik meer plamuur aangebracht. Op de foto zijn ook de voorbereide plankjes te zien voor het dak van de lichtkoepel.

Tram with grey painted roof and splotches of white filler everywhere.

Aan de binnenzijde van de tram moeten er houvast stangen geïnstalleerd worden. Deze zijn gemaakt van dikke messingdraad van een 10-tal centimeter lang. Volgens de instructies moet je deze bijsnijden naar 9 cm en dan in vorm plooien. Ik heb deze effectief in vorm geplooid, te beginnen met de bovenkant, maar ik heb ze nog niet ingekort (u zal direct zien waarom). Vervolgens heb ik ze wit geschilderd met behulp van een zeer high-tech methode om ze vast te houden. :-)

Two straight brass rods, next to two bent to shape. Six bent stanchions painted white, held in some wooden clothes-pins.

Om de stangen te installeren moet je ze door een gaatje in de vloer steken en vastmaken aan de supports van het dak. Hier komt het niet-inkorten van de stangen van pas: een extra centimeter aan de onderkant om de positie gemakkelijker te manipuleren is zeker een plus. Eens alles vastgelijmd is, kan je de uiteinden afknippen met een oude kniptang.

Underside of the tram, showing three lenghts of brass rod sticking out. Six lenghts of rod have been cut down to size, almost flush with the underside.

Zo zien ze er dan uit na installatie:

Photo angled down into the tram, showing three white handhold posts in place in front of a bench.

Te doen deze week: nog meer schuren, dan verven en het dak van de lichtkoepel maken. De interne lichten zijn al geschilderd (gewoon in wit en zwart) en vastgemaakt aan de eerste, middelste plank.

De U-2 is nu zo ver klaar als ik kan in de winkel en komt met mij mee naar huis om te schilderen.

Zondag is terug shoppingzondag in Mechelen! Het zal de laatste zondag zijn dat ik open ben voor de komende maanden. 7 april is de tweede Hoogdag van het wielrennen: Parijs-Roubaix. De eerste dagen van mei neem ik een paar dagen verlof en op 2 juni ben ik aanwezig op de KMK beurs: ScaleWorld 2024! Kom eens goeiedag zeggen als je daar bent!

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.