Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 7.
Share
Een nieuwe dinsdag, een nieuwe blog post. :-)
Eerst en vooral: de Mercedes. Bij de laatste aflevering moest ik de verflaag van de carrosserie repareren op bepaalde plaatsen. Dit is eerlijk gezegd faliekant mislukt en ik heb besloten om gewoon opnieuw te beginnen. Met de hulp van VMS Clean Slate rmvr 3.0 (ik hoop in de toekomst VMS producten te kunnen aanbieden. Ondertussen is hier een link naar VMS zelf), een oude tandenborstel en een oude harde verfborstel heb ik de meeste verf kunnen verwijderen. Een oud mes (altijd handig om je botte mesjes te bewaren) en een schuursponsje waren nodig om de laatste verfresten te verwijderen. Vervolgens is een mooie vlakke laag zwarte Vallejo primer gelegd.
Nu komt nog een laagje Mr. Hobby H-021 Off-white, gevolgd door GX-100 Super Clear III. Dat zorgt voor een glanzende laag voor de decals. Een tweetal extra lagen GX-100 gaan alles mooi afdekken voor het polijsten.
De San Francisco kabeltram heeft ook een flinke vooruitgang gezien. Het dak is gelegd met plankjes. Dit was iets moeilijker dan ik had gedacht. De plankjes moeten gebogen worden en gedraaid. Weken in warm water voor 20-30 minuten zou hier moeten helpen, maar het is één plank per keer aanbrengen. Het vochtig hout geeft wel een goed oppervlak voor de secondelijm om alles op zijn plaats te houden.
Op dit moment ziet het er niet uit, eerlijk gezegd, maar er is nog veel vullen en schuren vereist, gevolgd door randframes en nog meer vullen en schuren. Dus het komt wel goed.
Ik heb ook een paar stappen overgeslagen en al begonnen aan de wielbogies. Deze bestaan uit verschillende onderdelen in zowel hout als metaal.
Ik heb een paar sub-onderdelen in mekaar gezet, alles in het zwart geschilderd en dit dan gedrybrushed met Ammo Drybrush verf: eerst een algemene laag Gun Metal (A.Mig-0622) en dan een lichtere laag Light Metal (A.Mig-0621) om de randen en details te laten opvallen.
Je kan het verschil zien met de tweede drybrush kleur in de volgende foto:
Met mijn Dremel heb ik uiteindelijk de randen geslepen om een mooi blinkend metaaleffect te krijgen.
De wielkarren en ashouders kregen dezelfde behandeling:
Deze week hoop ik om (eindelijk) de Mercedes carrosserie af te krijgen. De wielkarren van de tram moeten af en het dak moet gevuld en geschuurd worden. De tweede laag van het dak (de lichtkoepel) moet iets makkelijker zijn, aangezien de draai in de planken daar niet in zit.
Tot volgende week!