Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 66.
Share
Hallo allemaal. Dinsdag blogdag!
Deze week valt er niet veel te melden. De afgelopen dagen is het optuigen van de Fram rustig doorgegaan.
Ik heb de wantlijnen voltooid. Het is me nu duidelijk waarom je deze eerst zou doen. Omdat ze rond de masten gaan, heb je manoeuvreerruimte nodig. Omdat ik eerst het staande want heb opgetuigd, moest ik ter plekke wat touwen lussen/splitsen, in plaats van dit los van het schip te doen.
Hoe dan ook: hier is het want van de voormast compleet:
En de grote mast:
De secundaire wanten bovenop zijn vastgemaakt aan een deadeye, die aan een ring aan de mast is vastgeknoopt. Deze lijnen lopen door de hoofdwanten, wat een beetje pincetwerk vereist. Oké voor de grote, maar ik heb het vierkante zeil al op de voormast getuigd. Het was moeilijk om de draad door de wantlijnen te halen, de ra-tuigage te vermijden, hem door de ring te halen, te proberen een strakke knoop te maken... Dus ja. Volg de instructies en tuig eerst de wanten op!!
Als laatste heb spreader bars in alle shrouds geknoopt. Het is belangrijk om een gelijke afstand te hebben voor de weeflijnen.
Dit zijn de deadeyes van de hoofdmast. Je ziet duidelijk dat ze niet goed verdeeld zijn en elkaar in de weg zitten. Vandaar de balk om ze wat afstand te geven. Ook de navigatieverlichting zat in de weg. Dus heb ik ze verwijderd, met de bedoeling om de steunen een beetje af te snijden zodat ze beter tussen de wanten passen. Ik moet ongeveer 5-7 mm van deze steunen afsnijden:
Er is trouwens een handig ezelsbruggetje om de maritieme kleuren en richtingen te onthouden: GRAS; Groen Rechts Aan Stuurboord.
Ik heb een paar blogs geleden gezegd dat ik aan iets makkelijkers zou werken als een ontspanning tussen de rigging-sessies door. Ik heb nu een onderwerp gekozen: Eduards 1/48 Messerschmitt Bf 108. Dit is een toeristisch/sportvliegtuig dat tijdens de oorlog veel werd gebruikt als klein transport-/verbindingsvliegtuig.

Ik heb het interieur thuis in RLM02 grijsgroen gespoten en daarna meegenomen. Ik heb olieverf op de stoelen gebruikt (en moet nu wachten tot dat droog is om de gordels te installeren...). De romp is dichtgemaakt en geplamuurd, de vleugels zijn gelijmd. Er zit een (eenvoudige) motor in de neus, maar die is op de foto niet te zien. Ik vind Eduard-kits heel goed, omdat ze goed passen en meestal worden geleverd met voorgekleurde PE en verfmaskers. De kit is oorspronkelijk uit 2002 en dat is op sommige plekken te zien. Dit is een rebox uit 2016 met nieuwe decals en zorgt voor een fijne ontspannende bouw.
Voila, dat is alles voor nu.
Tot volgende week!