Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 59.

Hallo daar.

Februari is alweer half voorbij. De tijd vliegt...

Ik heb weer een probleempje met de Fram. Ik heb geen ketting meer voor de ankers en boegspriet. Weer een webformulier naar OcCre gestuurd. Hopelijk ontvang ik deze week een envelop.

 Het tandwieltje dat ik vorige week gekregen heb, werd in de stuurpost geplaatst. Deze moet vervolgens verbonden worden met een ketting die rondgaat enin een ooghaak aan de roerpen wordt bevestigd. Zoals dit:

Ik kon ook al één van de ankers hangen. Deze werd zwart geprimed en vervolgens gedrybrushed met twee metaal kleuren.

Het optuigen van de katrol was op het eerste zicht verwarrend. Dit is een blok met twee ogen. Waar begint en eindigt de lijn? Een snelle zoekopdracht op internet leidde me naar een blog van scheepsbouwers , waar ik de volgende afbeelding vond:
Best handig. De lijn begint bij een van de blokken en loopt dan door de gaten. Het losse uiteinde wordt om de davit gewikkeld, waar het toegankelijk is voor de bemanning.
Terwijl ik wacht op de ketting, ga ik verder met de rompbevestigingen voor de tuigage. Deze zijn van dik PE, maar ze hebben een plek nodig om aan te hechten. Je moet stukken uit de trimplank snijden. Hierdoor kwam de plank telkens los, dus het was een proces van snijden-lijmen-snijden-lijmen. Maar uiteindelijk had ik alle locaties gesneden:
De onderdelen die hierin gaan, moeten aan de bovenkant in een ring worden gebogen. Ik wist dat dit met het gereedschap dat ik heb onmogelijk goed te krijgen was, dus ben ik vanmorgen naar de Brico gegaan en heb ik een ronde tang gekocht. Werkt perfect:
Een andere grote klus waren de masten. Ik heb mijn elektrische boor gebruikt en... dit werkt echt!
Dit is een stuk voor de boegspriet, en ik had dit met de hand kunnen doen. Het zou niet leuk zijn geweest, maar het zou wel gewerkt hebben. De grotere mast, aan de andere kant... Het is een deuvel van 8 mm dik en moet taps toelopen naar 2 mm. Driekwart van het materiaal moet weg. Om dat ding recht te krijgen op een manier die mijn handen niet breekt, zou bijna onmogelijk zijn zonder gereedschap.
Hier ziet u de boegspriet, afgewerkt, geverfd en gelakt:
En het hoofdonderdeel van de voormast:
So far, so good. Volgende stappen: de kettingplaten vormen en bevestigen aan de zijkant van de romp, meer relingen toevoegen, doorgaan met werken aan de masten.
Dat was het voor nu.
Tot volgende week!
Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.