Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 55.

Hallo en welkom!

We naderen het einde van januari en dat betekent één ding: aankondigingen van nieuwe modellen! Traditioneel maken de grote fabrikanten hun plannen voor het jaar bekend rond de laatste week van januari, wanneer de Neurenberg Spielwarenmesse plaatsvindt (een van de grootste speelgoedbeurzen ter wereld). Vorige week deed Airfix hun grote aankondiging en er staan ​​een aantal coole dingen aan te komen, waaronder twee Spitfire-varianten: een mk IXe met een Belgische optie en een tr.9 tweezitter , de eerste keer dat deze variant in plastic wordt gemaakt. Er komt ook een compleet nieuwe SEPECAT Jaguar aan, wat heel welkom is en langverwacht.

Maar goed, dat is voor de toekomst. Terug naar het heden, waar de Fram-build mooi op gang is.

Vorige week ben ik begonnen met de tweede beplanking. Dat ging vrij soepel. Plank na plank kreeg de buitenromp vorm. De instructies zijn hier en daar wat vaag en ik heb niet alles helemaal goed uitgelijnd, maar al met al ziet het er goed uit. Dit is de situatie voor het vullen en schuren:

Er moeten wel wat kleine lijntjes worden opgevuld. Ik heb Vallejo plastic putty gebruikt, om te voorkomen dat ik teveel witte plamuur weg moest schuren. De romp moet sowieso worden geschuurd om alles mooi glad te maken. De boeg en het achterschip moeten ook worden gevormd om de kieldelen te kunnen plaatsen.

Maar eerst moest ik wat houten strips aan de binnenkant van de reling toevoegen. De dekrand moet horizontaal worden gebogen, een bijna onmogelijke taak zonder een hitteplooier. Ik heb de planken een goede 20 minuten in heet water laten weken, een zo goed mogelijke kromming gemaakt en de stukken vervolgens met secondelijm op het dek geplakt. De instructies vragen om planken van 19 cm lang, maar dit was te kort, dus ik moest kleine stukjes aan het uiteinde toevoegen, het uiteinde passen en ze op maat snijden. Je kunt ook de steunen van de reling al zien. Deze zijn ongeveer 11 mm lang, ik heb ze iets langer gesneden, met de bedoeling ze op maat te snijden en schuren als ze eenmaal op hun plaats zitten. De instructies zijn hier een beetje vaag. De bedoeling is dat de steunen vlak moeten worden geschuurd, niet schuin, maar ze weten precies het tegenovergestelde over te brengen... De bouwvideo's zijn hier weer een grote hulp.

Zo ziet het achterdek eruit met dit alles op zijn plek. De instructies van OcCre vertellen je om eerst alle extra onderdelen te verven, maar wetende dat er toch veel geschuurd zou moeten worden, heb ik ervoor gekozen om dat nu niet te doen. Ik moet gewoon extra voorzichtig zijn om later geen verf op het dek te morsen.
Het laatste wat hier nog op moet, zijn de relingen. Deze lopen langs de hele rand van het schip en steken een beetje over. Het zijn voorgevormde lasergesneden onderdelen en ik heb gemerkt dat ze te kort waren. Mijn fout. Ik heb de achterste ribben niet genoeg geschuurd en daardoor is het hele schip iets te lang. Er was wat vulmiddel nodig om alles passend te maken.

Zie je dat gat in het dek links? Je moet er van onderaf doorheen boren met een boortje van 6 mm, om de roerpen te laten passen. Het probleem is dat de instructies aangeven dat de achterste planken open moesten zijn met een opening van 4 mm ertussen... Ik ga de roerpen in tweeën zagen en één helft elk in het dek en de kiel monteren. Dat is makkelijker en schoner.
Ik heb ook de schroef droog gepast. Het blijkt dat hiervoor ook een gat geboord moet worden, maar dat staat nergens in de instructies...
Toen dit klaar was, was het tijd om te vernissen. De romp werd bedekt met OcCre's satijn vernis, handig meegeleverd in het Fram verfpakket. Nu ziet de romp er mooi en glanzend uit. Je kunt hier ook de kiel op zijn plek zien. Let op de roersteun die nu in de weg zit voor het uitboren van de schroefas...
Het laatste wat ik nog gedaan heb was de verstevigingsbanden op de achtersteven en boeg bevestigen. Deze zijn (heel dik) photo-etch. Ik heb het deel dat over de rib gaat met secondelijm vastgezet en daarna de naildriver gebruikt om de nagels toe te voegen. De achtersteven is klaar:
De boeg heeft er al een paar op zijn plaats. Deze lopen helemaal door naar beneden en als ik er nu naar kijk, denk ik dat ik onderaan had moeten beginnen...
Er komen nog extra strips over de romp, daarna moet de hele zwik in de primer en kan ik de romp gaan schilderen.
Dat was het voor nu.
Tot volgende week!
Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.