Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 54.

Hallo!

Laten we er deze week maar meteen invliegen.

De Fram heeft gestaag vorderingen gemaakt. De romp is beplankt, gevuld en geschuurd. Ik werk nu aan de tweede beplanking.

De romp van een schip is in meerdere dimensies gebogen. Als je met rechte planken werkt, moet je openingen laten en spietjes gebruiken om het goed te sluiten. Meer ervaren modelbouwers snijden en buigen hun planken om openingen zoveel mogelijk te vermijden, maar ik ben een beginner, dus ik volgde gewoon de instructies en videogidsen van OcCre. Ze vertellen je om planken in volgorde te leggen, beginnen bij zowel de boven- als onderkant en dan naar het midden te werken. Uiteindelijk eindig je met iets als dit (let op de hoeveelheid gebogen spijkers die mijn hamerskills tonen...):

Er zijn duidelijk veel gaten om te vullen. Je moet de driehoekjes opmeten, snijden en vastlijmen/spijkeren. Gelukkig biedt OcCre genoeg reservehout.
Ik heb de hele romp dicht gekregen, maar het ziet er niet mooi of glad uit. Daar komt de tweede beplanking om de hoek kijken.
De buitenplanken zijn dunne (0,6 mm) sapelli strips. Dat betekent dat de romp glad moet zijn, anders zijn alle kleine openingen en uitsteeksels zichtbaar. De instructies vertellen je om gewoon te beginnen met schuren, maar mijn binnenste rompplanken zijn zo onregelmatig dat ik besloot om het ding ruwweg te bedekken met houtvuller. Zoals dit:
Nu moet er duidelijk VEEL geschuurd worden. Gelukkig heb ik een deftige grote vijl gekocht, want alle spijkerkoppen moeten ook tot op hetzelfde niveau als de planken worden geslepen.
Dit is de situatie voor het schuren. Je ziet ruwe planken, houtvuller, uitstekende spijkerkoppen,...
Na vijlen en schuren en nog meer vijlen en schuren, hebben we een glad(der) oppervlak en de uiteinden van de planken hebben een mooie kromming naar de boeg. De spijkerkoppen zijn weggeslepen en liggen op gelijke hoogte met het hout.
Zowel de boeg als het achterschip moeten taps toelopen. Een kiel loopt van de boeg, onder de romp door en weer omhoog langs het achterschip, waar het roer en de propeller worden toegevoegd.
De achtersteven ziet er zo uit. Ik heb de uiteinden op sommige plekken te kort afgesneden en de instructies zijn niet erg duidelijk over de opening, maar als ik naar de foto's en de video's kijk, denk ik dat ik het grotendeels juist heb. De buitenplanken gaan het een stuk minder ruw maken.
De hele romp ziet er nu zo uit. De vijl werd gebruikt voor de nagels en de grove vormgeving, schuurpapier van 240 en 400 grit voor het schuren van de plamuur en een schuursponsje voor de afwerking. Niet helemaal perfect, maar dat hoeft ook niet. Dit is een goede basis voor de volgende stap.
Zaterdag ben ik begonnen met het leggen van de buitenste rompstroken. Zoals eerder gezegd zijn dit 0,6 mm dunne sapellistrips, 5 mm breed. De instructies van OcCre laten je terug de volgorde zien. Begin bovenaan met 5 stroken en onderaan met 3. Werk dan naar het midden toe. Niet alle stroken zijn over de volledige lengte en dezelfde soorten driehoekige openingen zullen open blijven. Ik zal proberen het zo glad mogelijk te krijgen, maar de Fram moet geschilderd worden, dus als ik op sommige plaatsen vulmiddel moet gebruiken, is dat niet het einde van de wereld. Als de romp van natuurlijk hout zou zijn, zouden deze planken perfect moeten zijn.
Hier zijn de eerste 4-en-een-halve strip op hun plek. Je begint met de laagste, dan ga je omhoog, en ik denk dat ik het al verprutst heb en de eerste strip iets te hoog heb gezet...
Dit is waarschijnlijk wat ik de rest van de week ga doen...
Tot volgende week!
Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.