Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 53.
Share
Gelukkig Nieuwjaar! Moge '25 u alles brengen dat u maar kan wensen.
Vorige week heb ik flink doorgewerkt aan de Fram. Eerste werk was het vastmaken van de dekken aan het frame. Deze moeten ietwat naar boven gebogen worden, dus het had wat tijd en secondelijm nodig om dit te doen. De volgende stap is vrij arbeidsintensief: de ribben moeten geschuurd worden om de buiging van de romp te volgen. Deze stukken zijn laser-cut, dus de zijkanten zijn recht en steken een beetje uit van de boeg en het achterschip. Mijn schuurblokje is groot genoeg, maar ik had enkel schuurpapier van korrel 600. Dit is blijkbaar veel te fijn voor de hoeveelheid materiaal dat weggeschuurd moet worden en het zaagsel/schuursel vult de korrel bijna onmiddellijk. Voor de tram had ik korrel 400 gebruikt en dit werkte een stuk beter. Wat ik wel nog had liggen waren een paar ruwe schuursponsjes en kleine vijltjes. Die waren handig, maar deftig gereedschap had het werk een stuk makkelijker en sneller gemaakt. Een terugkerend thema deze week...
In elk geval, eens dat de curve was geschuurd moest een reling aangehecht worden langs het achterdek. Dit is de eerste keer dat er nageltjes moeten gebruikt worden en ik heb een Mantua nageldrijver gebruikt hiervoor. Dit werkt perfect voor zacht hout zoals dat gebruikt wordt in de reling en de basis van het dek, maar het gaf wat problemen later.
Hier is het schip na schuren en het vastmaken van de reling. Die moest aan de binnenkant grijs geschilderd worden op voorhand om druppen op het dek te voorkomen. De nageldrijver ligt onderaan rechts. De kop van het gereedschap is hol (om een nageltje in te steken) en beweegt over een vaste basis om het nageltje in het hout te duwen.
Eens de vorm van de romp is geschuurd is het tijd om te planken! De volledige romp is gevormd door 2x5mm latjes van lindehout. Je moet deze een kwartiertje laten weken in water om flexibeler te maken en plakt en nagelt ze dan vast in de ribben en aan mekaar. De openingen die ontstaan moeten gevuld worden met spietjes die je zelf uitsnijdt. Zoals dit:
Er zit hier al een driehoekige spie in de derde plank van boven, net vóór (links) van de reling.
Het grootste probleem dat ik had hier was de nageldrijver. Zoals gezegd werkt deze goed in zacht hout, maar de centrale ruggengraat is gemaakt uit harder multiplex, hard genoeg om het bijna onmogelijk te maken om een nageltje in te duwen met de nageldrijver. Ik had duidelijk een hamertje nodig, maar ik wou ook voortwerken. Resultaat: gebogen nagels en gebroken latjes. Uiteindelijk heb ik de moeilijkste nageltjes laten zitten wanneer er teveel weerstand was, in afwachting van deftig gereedschap. Het ziet er nu niet uit, maar dit is de binnenromp. Eens klaar, moet deze gevuld en glad geschuurd worden, om dan bedekt te worden met dunne (0.3mm) sapelli strips.
Ondertussen ben ik ook begonnen met één van de reddingsboten. Deze worden in essentie exact hetzelfde gemaakt als het schip. Eerst de ribben, dan schuren, dan plankjes. OcCre laat je een plaatje over de ribben plakken om deze op hun plaats te houden. Eens alle plankjes bevestigd, moet deze afgesneden worden langs kleine inkepingen in de ribben. Ik ben al begonnen met deze een beetje te schuren, maar er is nog veel werk aan. En er zijn er vier van deze!
Gisteren ben ik dan eindelijk de Brico binnengewandeld om een hamertje, contactlijm, een stalen meetlatje, een vijl en 240 & 400 korrel schuurpapier te gaan halen.
De les voor vandaag is dus: deftig gereedschap! Gereedschap van degelijke kwaliteit, geschikt voor het werk dat je aan het doen bent maakt het modelbouwleven een stuk makkelijker.
Dat is het. Tot volgende week!