Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 4.

Goeiemorgen!

Ik heb besloten om elke dinsdag een post te maken in de bouw-blog.

Hierbij dus de aflevering van deze week:

Het werk aan de Mercedes en San Francisco tram vordert gestaag. De Mercedes kruipt dichter en dichter naar de finish:

Painted parts of the Mercedes 300SL.

De carrosserie is gespoten met Mr. Hobby Aqueous colour H-21 Off-White. Dit is een mooie roomkleur met een glanzende afwerking. Ik ga het verder oppoetsen met Tamiya Compound (zal de eerste keer zijn dat ik dit gebruik. Iemand tips?).

Het interieur is zo goed als af nu. Mijn bruine olieverfmix was bijna opgedroogd (olieverf blijft maar een paar weken goed in de diepvries), dus heb ik de laatste restjes gebruikt voor de zijkanten van de zetels en het dashboard te schilderen. De zetels hebben dan enkel nog de verticale beige streepjes nodig.

Het dashboard en de wieldoppen zijn ook geschilderd. Dit zijn chroom stukken en ik was aangenaam verrast hoe goed deze verf pakken (zowel olie als acryl). De wieldoppen hebben de Mercedes ster ingegoten, wat het schilderen vrij moeilijk maakt. Tamiya geeft decals voor de sterren en cirkels, maar die zijn grijs-metaal in plaats van glanzend chroom. De beslissing was dan ook snel gemaakt om ze zo goed als mogelijk te schilderen en dan de overtollige verf voorzichtig af te schrapen van de sterren en cirkels. Lang niet perfect, maar beter dan de decals, denk ik.

 Close-up of the front left wheel and hubcap.

De tram dan!

Deze week heb ik de tweede paar banken en de zijmuren in mekaar gestoken en ben begonnen aan de ramen.

De banken zijn exact hetzelfde als de eerdere sets: steek de structuur in mekaar, voeg de planken toe, kleur en vernis. De zijmuren zijn gelijmd en hebben zoals verwacht de doorgangen recht getrokken. Er is veel vuller en geschuur nodig om alles glad te krijgen aan de buitenkant (de banken bedekken de kieren in de binnenkant). Mantua heeft zijn eigen houtvuller, maar ik heb gekozen voor Polyfilla Superfijn. Deze is wellicht nog te grof, want ik moest een paar keer hervullen na het schuren. De speciale vuller is waarschijnlijk beter geschikt voor fijner werk...

Sidewall filled in with Polyfilla.

Eens alles glad geschuurd was het tijd voor kleur. Het wit is eerst geschilderd, dan afgeplakt en het donkerrood aangebracht.

San Francisco tram with painted sidewalls.

Aan de onderkant is een lichtblauwe laag nodig, maar ik wacht hiermee tot het laatste. Vóór de buitenbanken komen nog steunposten en die gaan geschuurd en gevuld moeten worden. Ik vermijd liever dubbel werk, dus het blauw komt daarna.

De ramen dan. Hier heb ik opnieuw een foutje gemaakt (alweer met de Oak Dye). Ik heb de kozijnen gekleurd op het raam. Slecht idee. De kozijnen moeten nog uitgesneden worden en geschuurd. De Oak Dye trekt in het hout en verzwakt het ietwat. Schuren moet dan extra voorzichtig gebeuren zodat niks breekt...

Uiteindelijk zijn alle kozijnen geschuurd en gekleurd. Vervolgens moet je deze op een transparent vel plastic kleven. OcCre zegt in zijn instructies om dit te doen met contactlijm, maar ik heb Ammo Ultra Glue gebruikt. Deze lijm is speciaal geformuleerd voor transparant plastiek zodat dit niet 'mist' en het werkt perfect. De frames hebben een weekend lang gedroogd onder een stapel catalogi. Alles hangt goed vast en de vensters zijn nog altijd volledig doorzichtig.

Sheet of transparant plastic, with window frames glued on top.

Volgende stap is ze uitsnijden en in de vensterframes steken. Ik weet niet zeker of ik dit nu al ga doen. Het kan lonen om te wachten om te vermijden dat de vensters vuil of beschadigd geraken.


Tot volgende week!

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.