Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 10.
Share
Deel 10 al van de blog!
Aan de Mercedes wordt nog steeds gewerkt. Ik heb GX-100 ingeruild voor VMS Gloss Varnish HD. Hopelijk kan ik volgende week meer vooruitgang tonen.
De kabelkar aan de andere kant gaat goed vooruit. Ik schat nog 2 of 3 weken werk voordat hij klaar is. De hoofdconstructie is zo goed als af, wat overblijft is wat kleinere werkjes.
Het dak van de lichtkoepel was het laatste grote stuk van de bouw. Deze was opnieuw gemaakt van houten plankjes, geplamuurd, geschuurd en grijs geschilderd.
Eerst: de houten strips. In het begin ziet het er nogal ruw uit:
De uiteinden moeten ingekort worden en een eerste schuursessie zorgt voor een mooie vlakke basis voor de houtplamuur. Dit dak is rechttoe, zonder obstakels, dus de plamuur kan wat dikker aangebracht worden en steviger geschuurd. Het resultaat is iets gladder dan het andere dak. Eens geschuurd heb ik de afplaktape van de zijkant gehaald. Ziet er plots een stuk beter uit. :-)
Nadat het dak geschilderd is kon ik verder werken aan de wielkarren. Deze waren al bijna klaar, er moest nog een lage bumper aan elke kant. De hele kar wordt dan in de onderkant geschroefd, met een sluitring ertussen. Wanneer je de schroef niet volledig indraait, kan je de bogies nog draaien. Een staafje zorgt ervoor dat de karren niet te ver zijwaarts kunnen gedraaid worden.
De tram zit nu een stuk hoger op de tafel. Die hoogte wordt opgevuld door schermen en platformen aan de zijkant. Een belkoord gaat er nog in boven de positie van de chauffeur. Op de foto zijn deze zichtbaar in de wasknijpers. Je ziet hier ook de kroonkurkjes die ik gebruik als goedkope verfpalletjes. Modelbouw kan een vrij dure hobby zijn; we zoeken allemaal wel naar goedkope shortcuts waar mogelijk. Eén van mijn meest gebruikte en polyvalente gereedschappen bijvoorbeeld is de simpele houten tandenstoker, waarvan je er duizend koopt voor een paar euro. :-)
Wat op de foto nog klaarligt om geïnstalleerd te worden zijn de steunpilaren die vóór de banken geplaatst worden. Deze zijn allemaal van een licht verschillende lengte, dus ik heb ze genummerd en heb stukjes post-it gebruikt om aan te duiden waar ze thuis horen. De nummers staan geschreven onderaan op de achterkant van de plankjes, dus zullen niet meer zichtbaar zijn eens ingelijmd, zoals bij nummer 2 die ik er hier even ingepast heb.
Buiten nog een paar voetstapjes zijn dit de laatste houten onderdelen. Wat nog overblijft zijn versieringen, lampen, bellen en handrails in metalen stukjes. Dan moet er nog wat verf op, moeten de markeringen gelijmd worden en klaar!
Tot volgende week!
1 reactie
Perfect job, zo mooie