Wat ligt er op mijn werktafel? Aflevering 2.

Hallo!

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met dit:

Het interieur van de Mercedes heeft zijn tweede laag olieverf gekregen. Het kleur is een mix van Sienna Natuur, Van Dyck Bruin en Gebrande Omber. De verf wordt geschilderd in een dunne laag en dan gestippeld met een grote, zachte borstel om en ledereffect te krijgen.

Hier is het verschil tussen laag 1 en 2:

Mercedes interior in brown colour, one side very light and tannish, the other darker and brown.

Dit is het (bijna?) afgewerkte interieur. Misschien doe ik er nog een laklaag over.

Mercedes interior. The whole interior has received a second coat of the brown colour.

De San Francisco tram dan:

Ik amuseer mij rot met dit ding. Het hout is vrij zacht en makkelijk om mee te werken. De metalen onderdelen zijn vrij goed gegoten, maar hebben een goeie schuursessie nodig om de naadlijn te verwijderen. Instructies zijn redelijk duidelijk; de foto's zijn wel een enorme hulp.

De vloer van de tram is opgebouwd uit slechts drie delen en moet in het zwart geschilderd worden. Aan beide uiteinden is er een set hefboompjes:

One side of the tram floor, showing three levers and a foot pedal. One lever is red, the other two are black.

Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan opzoeken waarvoor deze dienen. Blijkbaar zijn de San Francisco trams kabelkarren: er is geen motor geïnstalleerd in de tram zelf. Het voertuig wordt aangedreven door een kabel die constant beweegt in een kabelgoot. De chauffeur moet de kabel aanklampen (en loslaten) met behulp van de middelste hefboom.

De zwarte hefboom is de spoorrem. Een houten blok wordt tegen de rail geduwd om te stoppen. De pedaal is de wielrem. Een ander houten blok wordt tegen de wielen geduwd om te vertragen.

De rode hefboom is de noodrem. Die werkt door een remblok in de kabelgoot te forceren. Wanneer deze gebruikt wordt, moet de transportmaatschappij uitrukken om het remblok uit de goot te snijden.

De volgende stap zijn de zitbanken op de uiteinden. Dit zijn de voorgevormde onderdelen (naast de vloer):

Entire floor of the tram with the preshaped parts for the benches.

Deze stukken vormen de structuur van de banken. OcCre voorziet een bundel latjes om de zitvlakken en lambrisering op te bouwen. Wanneer alles opgebouwd is ziet het er zo uit:

Four benches, made from parts and wooden strips.

De uiteindelijke positie is aan elke kant van de besturing:

Two of the benches positioned next to the levers.

De banken moeten nu gladgeschuurd worden en geschilderd/gelakt. Ik ben gisteren een hoop houtgereedschap gaan halen (vooral een stevig schuurblok) dus dat is de volgende stap.

Tot volgende week!

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.