Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 44.

Hallo alweer,

Oktober is gepasseerd en november is begonnen. De temperatuur is gedaald, maar het is perfect weer voor modelbouw!

Ik ben de voorbije week aan het vechten geweest met de Tortoise. Begrijp me niet verkeerd, dit is een mooi model. Het is alleen het onderstel dat pijnlijk is om te bouwen. Dit is wat we bedoelen wanneer we spreken over de 'engineering' van een kit. Voor deze ophangings units heb je eigenlijk 3 handen met elk 10 vingers nodig.

Dus. Eerst en vooral, eens alle acht eenheden geassembleerd zijn, kon ik de bandjes beginnen schilderen (alle 56 bandjes...). Als volgende stap moest ik wat verf afschrapen, maar de gebouwde units gingen niet akkoord en een paar hebben zichzelf... ontbouwd in dit proces.

Ik dacht dat het moeilijkste voorbij was eens alles aan de romp hing, en ik kon overgaan naar de rupsen. Wanneer je kijkt naar foto's van het overblijvende exemplaar in Bovington Tank Museum, zie je tracks die vrij goed onderhouden zijn (logisch, voor een museumexemplaar). Voor de kleur heb ik Ammo Polished Metal gekozen, met de bedoeling om ze later een lichte stoflaag te geven.

De rupsen zijn individuele schakels, gegoten op 3 sprues. Ik heb ze geprimed en ge-airbrushed op de sprue, om dan 62 schakels per kant uit te knippen.

De instructies geven aan om de tracks snel en in één keer te lijmen, en dan rond de wielen te vormen voordat de lijm volledig droog is. Okay, dat heb ik al eerder gedaan met Panzer IV rupsbanden. Je legt alles klaar, lijmt elke schakel met Tamiya Extra Thin, wacht een minuutje en dan plooi je de tracks rond de wielen. Makkelijk. Als je de loopwielen los houdt, kan je de tracks eraf halen (eens de lijm droog is, houden ze hun vorm) en alles apat schilderen.

Alleen, op de Tortoise zijn de tracks 1/ drie keer zo groot als die van een Panzer IV, 2/ waren ze al geschilderd, 3/ er is geen bolletje of pin om de tracks zelfs maar een beetje samen te houden en 4/ de spatborden zijn vast, dus je moet de band eerst tussen het spatbord en de wielen leiden. Ah, en het aandrijvingstandwiel (of 'sprocket') zit los (omdat het later tussen een pantserplaat moet gesandwiched worden), dus van dat ding krijg je nul steun.

Dus de onvermijdelijke ramp:

Yup, de rupsschakels vielen niet alleen constant uit elkaar, één van de wielbakken besliste ook om spontaan in te storten.

Dit is het punt waarin ik het opgaf om de bouw proper te doen, en greep naar de secondelijm. Ik gebruik niet graag secondelijm op plastic (voor photo-etch is het bijna een verplichting) omdat je zowat altijd een zootje krijgt. Uiteindelijk ziet deze kant van de tank er zo uit:

Lijkt op niet veel, dus gewapend met deze kennis, heb ik alle nog draaiende wielen aan de andere kant vastgelijmd, en heb met secondelijm de onderste schakels aan elkaar vastgemaakt. Idem voor de 4-5 schakels die rond de sprocket en het terugloopwiel ('idler') zitten. Op die manier kan ik de onderste run aan de wielen plakken, en heb ik alleen de 7-8 schakels tussen de onderkant en de sprocket & idler in te passen. Het resultaat ziet er een stuk properder uit:

Wat met de bovenste lengte, vraag je je misschien af? Maakt niet uit, want de hele assemblage wordt gesandwiched tussen de romp en een pantserplaat, zoals dit:

Dus: een hoop werk voor eigenlijk niks. :-)

Okay, een groot deel van de problemen had ik kunnen vermijden als ik niet alles eerst had geschilderd. Modelbouwlijm en verf werken niet samen. Aan de andere kant, alles schilderen achteraf was ook een miserie geweest. Dat is altijd een afweging die je moet maken. "Zorg ik voor makkelijker schilderen, of wil ik het bouwen zo eenvoudig mogelijk maken?" Je weet niet altijd wat de juiste keuze is op voorhand. Daarom bestaat het internet! Er zal altijd wel iemand zijn die hetzelfde gevecht geleverd heeft en advies kan geven. Zoals deze blog! :-)

Tussen het drogen van de lijm en het vloeken op het hele rotding dat maar uit elkaar blijft vallen door ben ik ook begonnen aan de bovenkant. De kanonsloop is in één stuk, met vier aanhechtingspunten, dus ik heb deze mooi opgekuisd en vlak geschuurd, dan de mondingsrem (in 2 stukken) eraan geplakt. De hele kazemat is één groot stuk, met enkel de achterwand als een apart stukje. Er zit ook een mooie pantsertextuur in het plastiek gegoten.

De rest van de bouw zal een stuk vlotter gaan. Ik heb een Voyager PE update set voor deze kit, dus dat wordt leuk...

Dat is het.

Tot volgende week!

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.