Wat ligt er op mijn werktafel? Deel 42.

Goeiemorgen! Hier zijn we weer.


Ik heb deze week alleen aan de Junkers F13 gewerkt. De cockpit en cabine zijn bijna klaar. Ik amuseer mij enorm met deze kit. Het is een fantastisch model van een belangrijk vliegtuigje; het eerste volledig metalen passagiersvliegtuig. Het gegolfde metaal gaf sterkte en zorgde voor minder nood aan onderhoud vergeleken met de gangbare hout-en-linnen constructie van die tijd.

Zoals gewoonlijk voor vliegtuigmodellen start de constructie met de cockpit (en cabine in dit geval). Er zijn een paar tussenschotten die tussen twee opstaande lijntjes moeten passen, maar dit is niet helemaal het geval. Een beetje schuren en ze klikken mooi op hun plaats. Deze geven wat stevigheid aan het model en gaan compleet onzichtbaar zijn, dus het moet niet al te proper en precies zijn.

Ik check de gietramen voor aanhechtingspunten die in de weg gaan zitten van de verf, knip deze weg en maak de onderdelen proper terwijl ze nog op het raam zitten. Dan komt er een laag witte Vallejo als primer en neem ik alles mee naar huis om de basiskleuren te airbrushen.

Het beige op de vloer, zijkanten en stoelen is Ammo-Mig Middlestone, het lichtbruin onder de vloer is Tamiya XF-59 (Desert Yellow), en het aluminium is Tamiya XF-16. Mijn XF-16 was nogal oud en half uitgedroogd, dus de verflaag is een beetje korrelig. Ik had liever Ammo-Mig 194 gebruikt (ik gebruik heel graag Ammo's metaalverfjes) maar had er geen thuis liggen.

Over de stoelen kwam er een laagje olieverf, gestippeld om wat textuur te geven. Hoofdzakelijk Gebrande Sienna, met wat Umber Natuur voor de donkerder tinten. Een klein stipje Ammo-Mig 195 Silver gaf wat kleur aan de knopen op de dubbele stoel.

De pilootstoelen kregen hun riemen (photo-etch stukjes standaard in de kit) en werden ingelijmd. Ik heb wat Neutral wash over het gegolfd metaal gebruikt en dit dan gedrybrushed met Light Metal, om het detail te laten uitspringen. De houten delen van de stuurwielen zijn ook met olieverf geschilderd, deze keer in strepen getrokken om hout te simuleren.

Het instrumentenpaneel is heel basic, maar mooi gedetailleerd door Miniart. Op deze foto zie je hoe korrelig de oude XF-16 is. Eigenlijk ziet het er niet zo slecht uit, het geeft zelfs een beetje een effect van gewalst aluminium. De instrumenten zelf zijn kleine decals, met een druppeltje glanzend vernis om glas te simuleren.

De F13 heeft een open cockpit, dus er is een schot tussen de cockpit en de cabine om de passagiers te beschermen tegen de weersomstandigheden. Dit heeft een venstertje en twee gordijntjes.

Afgaande op foto's van het echte vliegtuig, waren de wanden van de cabine bedekt met een soort van textiel in een duidelijk zichtbaar streeppatroon. Ik heb dit proberen na te maken met in strepen getrokken olieverf, maar het komt er niet zo goed door. Ah ja, de basisverf is tenminste een beetje verkleurd en dit geeft wat variatie.

Het is nu tijd om de ruitjes te installeren. Deze passen redelijk strak op bepaalde plaatsen, maar uiteindelijk heb ik ze er (redelijk) proper ingekregen. De deur aan de linkerzijde is apart, dus je kan deze open modelleren om een beter zicht in de cabine te geven.

Terwijl de olie droogt, heb ik de motor in mekaar gestoken. Mooi van detail, zelfs op deze schaal.

To do: de riemen voor de passagiersstoelen, de vensters maskeren, en de romp in mekaar steken. Eens de cockpit/cabine klaar is zal de rest van de constructie snel vooruit gaan.

Dat is het voor nu.

Tot volgende week!
Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.